קהילה טיפולית לנוער "רטורנור"

0524890574
noar@retorno.org

כללי

קהילת הנוער רטורנו מיועדת לבני נוער בגילאים 14-18, עם עדיפות לבני המגזר הדתי שהגיעו למצב של שימוש קיצוני בסמים ואלכוהול.

בני הנוער מחולקים ל-4 קבוצות שונות שבכל קבוצה צוות רחב שכולל רכז, עו"ס, מדריכים, מחנכת, בת שרות וזאת מעבר לצוות הטיפולי הכולל והצוות הרפואי שקיימים בקהילה. קבוצה אחת מתוך הארבע היא קבוצת נערות שמתנהלת בנפרד מהנערים הן בהפרדה פיזית והן בראייה ובהבנה של צרכים טיפוליים שונים.

משך הטיפול בקהילת הנוער הוא כ-18 חודשים ואף יכול להתארך עפ"י צרכי הנער/ה.

 

הרציונל הטיפולי

קהילת הנוער "רטורנו" הוקמה כחלק מרצף הטיפול הבא לענות על צרכיהם של נערים בעלי דפוסי שימוש אינטנסיבי בחומרים פסיכו אקטיביים. הקהילה המצויה בקצה הרצף מנותקת מאזור מגוריו של הנער או הנערה ומהווה כלי טיפולי ייחודי השם דגש על סוגיית השימוש בחומרים פסיכו אקטיביים.

קהילת הנוער פועלת על פי מודל ה"קהילה הטיפולית" המוכר בארץ ובעולם. הקהילה מבוססת על קיום יחידה חברתית אשר חיה חיים שיתופיים ומדגישה את התמיכה ההדדית בין הנגמלים על מנת להימנע משימוש חוזר בסם. הקהילה הטיפולית מאפשרת לנגמל מרחב מוגן שבו הוא יכול להתנסות ב"חיים כאילו" מתוך נשיאה באחריות, בדרך של ניסוי וטעייה. היא מספקת למטופל חיברות (סוציאליזציה) חיובי, מעמיקה את מודעותו העצמית והחברתית ומעצימה את איכויותיו ותכונותיו החיוביות אשר יסייעו בידו להתמודד עם הצורך בשינוי דפוסי התלות המאפיינים אותו בתחילת התהליך הטיפולי. חייו של המטופל מתנהלים בין כתלי המעון לאורך כל היום והלילה, סדר יומו מוכתב וקפדני, הוא משתתף במגוון הפעילויות המוצעות. חלק משמעותי מושת על מרחב הלמידה הבית ספרי בו הוא נהנה מגישור על פערים לימודיים ארוכי שנים שבסופם ישאף לסיים 10-12 שנות לימוד ולעבור את בחינות הבגרות.

הטיפול מציע "מרחב פוטנציאלי" המאפשר הכלה, צמיחה ,שיקום ושינוי. הוא בנוי במספר ממדים : התנהגותי – חינוכי – קליני – חברתי – משפחתי. לכול אחד מהם מאפיינים ייחודיים שיחד יוצרים סינרגיה ומהווים את תהליך הטיפול, ההחלמה והשיקום.

 

על הטיפול בקצרה

בני הנוער שהגיעו ל"רטורנו" הגיעו למצב קיצוני של שימוש והתמכרות ולמרות זאת אין הטיפול מתמקד בסימפטומים אלה, אלא מנסה להבין יחד עם הנער מה הביא אותו לכך ולנסות לטפל בבעיות ובמצוקות שהובילו לשימוש וכן באלו שנוצרו עקב השימוש בסמים ובאלכוהול.

הקבוצה- היא הכלי המרכזי בטיפול בקהילה. העזרה והמחויבות ההדדית שנוצרים בקהילה, יחד עם המטרות והעשייה המשותפת מביאים להחלמה ולשיקום הרצוי. רבים מהנערים חוו בדידות וחוסר שייכות, הן אם היו לבד והן אם חיו עם משפחה או במסגרות שונות. כך למשל, מצאו את המזור יחד עם משתמשים אחרים שקיבלו אותם ללא כחל ושרק וללא שיפוטיות. בקהילה הטיפולית ובקבוצה הוא זוכים להכרה, קבלה ושייכות, לעיתים לראשונה בחייהם.

המתכונת הקבוצתית, אחזקת המקום והניהול העצמי שמאפיינים את הקהילה הטיפולית, מעוררים ומזמינים גילויי אחריות והעצמה אצל הנערים ומעודדים את ההחלמה הרצויה. העזרה ההדדית מאפשר לכל אחד מהנערים להיות גם נעזר וגם עוזר, גם מטופל וגם מטפל. רבים מהם הגיעו לתחושות של ייאוש, תסכול וחוסר אמון ממערכות וארגונים בפרט ומעולם המבוגרים בכלל. קבלת עזרה ותמיכה מקבוצת השווים שלהם מאפשרת להם לתת שוב אמון באחרים וללמוד לקבל ולתת עזרה.

הטיפול פרטני שמקבלים כל נער ונערה בטיפול, יחד עם התייחסות ייחודית שנותן הצוות הטיפולי, יוצרים תהליכים ועבודה טיפולית סביב תכנים שאינם הולמים או מתאימים לטיפול הקבוצתי.

 

שלבי התכנית

במהלך הטיפול הנער מתקדם לפי תכנית שלבים.

שלב גוזלים - התאקלמות וקבלת הכללים והמסגרת- כחודש

שלב א'- רכישת כלים מתאימים והולמים להתמודדות עם רגשות - 10 חודשים

שלב ב'- העצמת האחריות האישית והקבוצתית- 4 חודשים

שלב ג' - עם הפנים חזרה לקהילה – 3 חודשים

 

קשר עם ההורים והמשפחה

קהילת הנוער "רטורנו" רואה בהורים ובמשפחה נדבך חשוב בעבודה עם בני הנוער וחלק משמעותי בהחלמה ובהצלחה בטיפול. החל משבועיים מכניסת הנער או הנערה לטיפול בני המשפחה מוזמנים לביקורים שבועיים שמלווים על ידי צוותי הטיפול. לאחר כל ביקור נערכת קבוצה להורי הנערים הנמצאים בטיפול. בקבוצה זו זוכים ההורים לתמיכה הדדית, עזרה, הבנה ויישום של תהליכים נדרשים במקביל לטיפול של בנם/ביתם. לעיתים לא רחוקות זהו המקום היחיד בו ההורים יכולים לדבר בגלוי על היותם להורים לנערים משתמשים או מכורים. בשלב מתקדם בטיפול נערכת התערבות משפחתית טיפולית להורים יחד עם בנם/ביתם, כדי ליצור תקשורת נכונה ולבנות מערך משפחתי בריא להמשך הדרך ולאחר הטיפול בקהילה.

 

תכנית 12 הצעדים

מצאנו את תכנית 12 הצעדים מתאימה לעבודה עם בני הנוער ברטורנו. התוכנית עוסקת בהגברת לקיחת האחריות של הנער על חייו ובשינוי הרוחני שהוא צריך לעבור במסע שלו ממחלה להחלמה. שילוב התוכנית שעוסקת בכניסה של אלוהים ("כפי שאנו מבינים אותו", צעד 3) לחיי הנער, מתאימה לחיים בקהילה ששומרת על צביון דתי.

 

בית הספר

כיום בית הספר ברטורנו מופעל ע"י תכנית היל"ה של משרד החינוך.  החל משנת הלימודים הבאה בית הספר יעבור למתכונת בית ספר תיכון במשרד החינוך.

זהו חלק מרכזי ואינטגראלי מהמערך הטיפולי במקום. אנו מעניקים לנערים חוויית של הצלחה לאחר שרבים מהם נפלטו ממערכות חינוך טרם כניסתם ל"רטורנו". נערים רבים מגיעים עם אבחונים של לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז ומקבלים הקלות ומענים מתאימים.

הלימודים ברטורנו מתקיימים בקבוצות קטנות ולעיתים גם בלמידה פרטנית עפ"י רמתו של הנער. הנערים לומדים במסלול של: 10 ו-12 שנות לימוד ובמסלול לבגרות. הם ניגשים לבגרויות במועדי חורף וקיץ והופכים להיות חלק מ"המסע אל הצלחה" שהיא הכותרת של בית הספר שלנו.

 

אורח חיים דתי

"רטורנו" מאפשר לבני נוער שרגילים או בוחרים באורח חיים דתי לשהות במעון ולהמשיך לנהל חיים של שמירת מצוות. במקום יש בית כנסת, תפילות, מדרשה ואברכים וכמובן שמירת שבת וחגים. הנערים המגיעים לטיפול בקהילת הנוער מחויבים בכיסוי ראש והנערות בלבוש צנוע והולם.

 

טיפול בעזרת סוסים

כחלק מהטיפול, רטורנו מפעילה חוות סוסים, עם מדריכים מקצועיים. החווה משתלבת בתכנית הטיפולית הקבועה וכוללת רכיבה טיפולית, רכיבת שטח, ועבודת קרקע עם הסוסים במגרש ובטבע. הרכיבה והתקשורת באמצעות הסוסים מקדמת ומשפרת לקויות פיזיות, מסייעת בתחומים רבים של בניית ביטחון ומודעות עצמית, התמצאות במרחב, הפחתת רמות חרדה, פיתוח יחסי אמון, ובאופן עקיף תורמת להקניית הרגלי למידה והתנהגות חברתית נאותה.

כל הנערים השוהים במעון משתתפים בפעילות בחוות הסוסים. חלקם עובר קורס עוזרי מדריכי רכיבה שפועל בחווה מטעם מכללת "וינגייט". הקורס מכשיר את הנערים למקצוע שמאפשר להם לעבוד בתחום הרכיבה במקומות רבים.

 

שיקום- עם סיום הטיפול

לקראת סיום נקבעת תכנית אישית לכל נער ונערה שתאפשר לו או לה להמשיך את תהליך השיקום ביתר שאת. חלק מהנערים עוברים למסגרות המשך בקהילה, חלקם מתגייסים לצבא ואחרים חוזרים לחיק משפחותיהם.

אנו נמצאים בקשר עם הבוגרים שלנו, רבים מהם באים להתארח אצלנו בשבתות, להשתתף בקבוצה של בוגרי הטיפול ואף  באים להעביר מסר ולחזק את הנערים הנמצאים בטיפול דרך שיתוף בסיפורם האישי.